
Vi bare videreførte samme kontrakten.
– Borregaard har nærmere 3 500 elektromotorer i drift på anlegget sitt i Sarpsborg. Reparasjoner og vedlikehold av denne motorparken utføres av Kymar. Da tre-års kontrakten mellom dem skulle fornyes sist, ble den ganske enkelt videreført uten endringer.
Arbeidsleder i elektro/automasjonsavdelingen Henki Johansen kom til Borregaard som elektrolærling for 40 år siden og trivdes så godt at han ble værende.
– Elektroavdelingen vår har hele Borregaard som arbeidsfelt. Vi har elektromotorer i alle formater, der de største er på 10,5 tonn, opplyser han.
Kymar driver motorhotell for Borregaard, og sørger for å revidere, vikle og holde Borregaards motorpark vedlike.
– Dessuten leier vi dem inn når vi har stor stopp i produksjonen, når vi har ekstra mannskapsbehov ved bytte av motorer, stramme og kontrollere kileremmer eller bytte kuplingsklosser, sier Johansen. – Vi har et langt og godt samarbeid med Kymar.
Kymar løser problemene
Johansen burde ha godt grunnlag for å uttale seg om dette, for avdelingen hans har hyppig kontakt med Kymar; gjennomsnittlig ti-femten ganger i uka, anslår han.
– Når problemer med motorene våre oppstår, løser Kymar dem raskt. En gang havarerte en motor som var veldig viktig i produksjonen. Vi hadde ingen i reserve, og ikke var det lett å få skaffet en ny i en fei, heller. Da jobbet Kymar døgnet rundt fra fredag til søndag formiddag med å vikle om den skadde motoren for å få den operativ igjen.
Kymar kommer på timen
Vi trenger umiddelbart en ny hvis en motor havarerer, forteller Johansen. – Da ringer vi vakttelefonen til Kymar og gir beskjed om hvilken motor de skal bringe til oss. Da er de på plass i løpet av én til halvannen time. Det er jo litt reisetid hit fra Moss. Dette kan skje når som helst; på Borregaard er det produksjon 24 timer 365 dager i året. Men med denne motorhotellavtalen, kan vi ringe Kymars vakttelefon når som helst på døgnet, og de stiller da raskt opp.
Johansen fremholder at han er fornøyd med samarbeidet, og mener Kymar og Borregaard har funnet en arbeidsform som begge parter er bekvemme med.
– Det viktigste for oss er at Kymar alltid er forutsigbare og pålitelige. Opp gjennom årene har vi inngått tre-årige avtaler med dem, og siste gang videreførte vi avtalen slik den var fra før, enkelt og greit. Vi har et godt samarbeid, fastslår Henki Johansen.